Potret Tradisi Tahfiz Al-Qur’an di SDIT Kota Langsa (Analisis Kondisi dan Signifikansiya Terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an)

Authors

  • Mulizar Mulizar Institut Agama Islam Negeri Langsa

DOI:

https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i2.67

Keywords:

Tahfiz Al-Qur’an, Tahsin Al-Qur’an, Elementary Student

Abstract

This study aims to analyze the portrait of Al-Qur'an tahfiz activities that have a good influence on the ability to read the Qur'an in integrated Islamic schools in Langsa city. This paper is the result of a case study research using a descriptive analysis method with a qualitative approach, where the main data sources are observation and interviews, and documentation. The results of this study explain that the process of implementing memorizing the Qur'an to improve the ability to read the Qur'an carried out by SDIT Langsa students is that students are divided into two levels, namely basic (guidance) and intermediate (Tahsin). The students with basic level (guidance) get the memorization by listening (sima'i) from the teacher in class. The teacher mentally qinkan to students by repeating each verse that is read properly and correctly and followed by students several times, according to the target of memorizing verses per day, and it turns out that in general students are able to memorize the Qur'an by listening (sima'i). ). Meanwhile, students with intermediate level (tahsin) acquire memorization using the independent rote method.

References

Al-Qardhawi, Y. (1999). Berinteraksi dengan Al-Quran. Gema Insani Press.

Al-Qardhawi, Y. (2000). Bagaimana Berinteraksi dengan al-Quran (P. Al-Kautsar (ed.)).

Ali, R. (2017). Efektifitas Metode Qiroati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran Siswa Sdit Bunayya Medan. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 2(1), 179–186.

Arifin, Z. (2015). Tahfizul Qur’an Program at SDIT Fajrul Islam Wiradesa Pekalongan Centre of Java Indonesia. Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2), 92–97.

Dhin, C. N. (2019). Efektifitas Strategi Reading a Load Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Siswa. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 9(1), 97–107. https://doi.org/10.22373/jm.v9i1.3753

Fahrudin, F., Ansari, A., & Ichsan, A. S. (2021). Pembelajaran Konvensional dan Kritis Kreatif dalam Perspektif Pendidikan Islam. Hikmah, 18(1), 64–80. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i1.101

Faliha, A., & Masykur, A. M. (2015). Dinamika Psikologis Mahasiswa Penghafal Al-Qur'an (Sebuah Studi Fenomenologis). Jurnal Empati, 4(3), 7–12.

Heribowo, B. (2014). Menghafal Al-Quran Semudah Tersenyum. CV.Farishma Indonesia.

Junaidi, J., & Mulianah, B. (2021). Pengaruh Kefasihan Membaca Al-Qur’an Terhadap Keterampilan Membaca Pada Bidang Studi Bahasa Arab. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(2), 199–215. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i2.2949

Lubis, R. R., Hanafiah, M. A., Sartika, D., Hasibuan, A. A., & Nawawi, K. H. (2019). Taḥfīẓ Online: (Studi Menghafal Al-Quran Pada Masa Pandemi Covid-19 di MIS Ubudiyah Medan). Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 60–75. https://doi.org/10.38073/jpi.v9i2.253

Lubis, R. R., Mahrani, N., Margolang, D., & Assingkily, M. S. (2020). Pembelajaran Al-Qur’an Era Covid-19: Tinjauan Metode dan Tujuannya pada Masyarakat di Kutacane Aceh Tenggara. Kuttab, 4(2).

Mahrani, N. (2021). I’jaz Al-Qur’an dan Relevansinya dengan Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Hikmah, 18(2), 131–149. https://doi.org/10.53802/hikmah.v18i2.127

Muhsin, A. (2017). Peran Guru dalam Upaya Meningkatkan Kualitas Baca Tulis Al-Qur’an di TPQ Miftahul Ulum Nglele Sumobito. Al-Murabbi, 2(2), 275–290.

Mustopa, M. (2017). Al-Sunnah dan Tafsir Al-Qur'an (Tinjauan tentang Fungsi dan Posisi al-Sunnah dalam Tafsir Alquran). Diya Al-Afkar: Jurnal Studi Al-Quran Dan Al-Hadis, 5(01), 19. https://doi.org/10.24235/diyaafkar.v5i01.4330

Nisa, S. S. (2021). Korelasi antara aktivitas menghafal Al-Qur’an dengan kemampuan membaca Al-Quran: Penelitian pada siswa kelas X MA Persis Benda Kecamatan Cipedes Kota Tasikmalaya [UIN Sunan Gunung Djati Bandung]. http://digilib.uinsgd.ac.id/44986/

Rohmatillah, S., & Shaleh, M. (2018). Manajemen Kurikulum Program Tahfiz Al-Qur’an di Pondok Pesantren Salafiyah Syafi’iyah Al-Azhar Mojosari Situbondo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 50–70. https://doi.org/10.35316/jpii.v3i1.91

Sa’diyah. (2021). Implementasi Metode Ummi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran ( Studi Kasus di SD Islam Asih Auladi Depok Jawa Barat ). Tarbiyah Wa Ta’lim, 8(2), 92–103.

Satrisno, H. (2017). Petingnya Motivasi Diri (Selft Motivation) Dalam Membaca Alquran. At-Ta’lim, 16(1), 72–88.

Sumardi. (2009). Tadarus Al-Quran (The Hope The Fear). Pesantren Ulumul Qur’an.

Tanjung, I. I., Nurhayati, Jannah, R., & Sari, R. F. (2020). Pembelajaran Baca Tulis Alquran dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 1(2). https://doi.org/10.30596/al-ulum.v

Yasyakur, M., & Pramoko, H. (2020). Upaya Guru Tahfiz (PAI) dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Siswa Kelas I SDIT Gema Insan Mandiri Tahun pelajaRan 2019/2020. Bina Manfaat Ilmu: Jurnal Pendidikan, 3(2), 105–116. http://jurnal.lpksaricitrasurya.com/index.php/bmi/article/view/60

Downloads

Published

2021-12-30