Melawan Tradisi Strategi Konvensional: Analisis Peningkatan Hasil Belajar Fikih dengan Strategi True or False
DOI:
https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i2.617Keywords:
True of False, Learning Outcomes, Learning StrategyAbstract
Student learning outcomes often experience a decline, one of which is due to the lack of varied learning strategies. in this regard, this study aims to analyze the learning process carried out by the teacher and also student participation in the application of true or false learning strategies in Jurisprudence subjects in class VIII C MTs. Negeri 2 Labuhanbatu Utara. The research method used is Classroom action research consisting of two cycles. The main data source is the fiqh teacher in class VIII C MTs. Negeri 2 Labuhanbatu Utara and also students of class VIII C. Data collection techniques use observation sheets, tests, and documentation. The results revealed that learning fiqh using the True or False learning strategy can improve student learning outcomes. The increase in student learning can be seen from Cycle II which is the result of the application of this true or false learning strategy, which is 81.46% of the 48% percentage of the final result. So it can be said that this strategy provides an increase in student learning outcomes. This strategy is also responded well by students because it gives a pleasant impression. The implication of this research is a reference for fiqh teachers or Islamic religious education subject teachers in improving student learning outcomes.
References
Arifin, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Materi Makanan dan Minuman Halal dan Haram Melalui Strategi True or False. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 3(1). https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/1466
Arlina, A., & Maharani, A. W. (2024). Penerapan Strategi True or False Mata Pelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII MTs Al-Ikhwan Serapuh ABC. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 945–952. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i2.4504
Astuti, J. P. (2009). Efektivitas Strategi True or False dan Card Sort dalam Pembelajaran Fiqh di Kelas VIII SMP Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2008/2009. Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://eprints.ums.ac.id/3211/
Aziz, A., & Ifrianti, S. (2017). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fiqih di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Mukti Karya Kecamatan Panca Jaya Kabupaten Mesuji. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(1), 1–14.
Darmawati, R. (2019). Penggunaan Strategi Active Learning Tipe True or False Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia (Penelitian Pada Siswa Kelas III SD Negeri Tegal Kuning, Kecamatan Banyuurip, Kabupaten Purworejo). Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang. http://repositori.unimma.ac.id/1363/
Fathonah, S. (n.d.). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Makanan dan Minuman yang Halal dan Haram Melalui Strategi True Or False di kelas V MI Mamba’ul Ulum Mantingan Tahunan Jepara 2014/2015.
Firdaus, F. (2016). Efektifitas Metode Pembelajaran pada Mata Pelajaran Fiqh di MTs dan MA. I’tibar: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(7), 97–112.
Lailiyah, M. (2022). Penerapan Strategi True or False Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI Kelas IV di SDN Gedongombo 1 Kecamatan Ploso Kabupaten Jombang. IAIN Kediri. https://etheses.iainkediri.ac.id/5435/
Novitasari, M. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Active Learning Dengan Metode True Or False Dan Quiz Team Untuk Meningkatkan Pemahaman Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Siswa Kelas Vii Mts Nu Matholibul Huda Kudus. IAIN KUDUS. http://repository.iainkudus.ac.id/6790/
Pambudi, A. G. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran True or False Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Fikih Siswa Kelas VII MTS Raudlatul Huda Sukoharjo Kalitidu Bojonegoro. Institut Agama Islam Sunan Giri Bojonegoro.
Putri, S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Fiqih Dengan Model True Or False Kelas V Di MIN 6 Magetan Tahun Ajaran 2021/2022. IAIN Ponorogo. https://etheses.iainponorogo.ac.id/20266/
Rahim, A. (2022). Penerapan Strategi True Or False Mata Pelajaran Fiqih Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI. Prosiding Pendidikan Profesi Guru Agama Islam (PPGAI), 2(1), 1888–1901. https://e-proceedings.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/PPGAI/article/view/971
Rahimah, R. (2013). Skripsi, Strategi True or False dan Card Sort Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fikih Di Kelas VIII B Madrasah Tsanawiyah Negeri Marabahan Kabupaten Barito Kuala. https://idr.uin-antasari.ac.id/2724/
Rahmanila, S. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Active Learning Tipe True or False Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih di Madrasah Aliyah Negeri 1 Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. https://repository.uin-suska.ac.id/12215/
Rosa, P. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe True or False Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fikih di Madrasah Aliyah Hasanah Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Safitri, M. A., & Muhibbin, A. (2019). Sosialisasi Nilai Persatuan Indonesia Melalui Pemutaran Video Lagu dengan Modifikasi Strategi Card Sort dan True or False untuk Meningkatkan Sikap Positif pada Karang Taruna di Desa Mojomulyo Kelurahan Sragen Kulon Kecamatan Sragen Kabupaten Sragen Tahun . Universitas Muhammadiyah Surakarta. https://eprints.ums.ac.id/76220/
Salim, A. (2014). Pendekatan saintifik dalam pembelajaran pendidikan agama islam (pai) di madrasah. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 12(1), 33–48.
Sasferi, N. (2022). Peningkatkan Prestasi Belajar Mahasiswa Menggunakan Strategi Pembelajaran True OR False di Program Studi Pendidikan Agama Islam Iain KerincI. Edu Research, 3(3), 26–31. https://doi.org/10.47827/jer.v3i3.87
Setyowati, S. (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) dengan strategi True Or False Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa MAN 1 Pekanbaru. Universitas islam negeri sultan syarif kasim riau.
Syaifuddin, A. (2010). Implementasi Metode Active Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas V di SD Islam al-Azhar 28 Solobaru. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wahab, A. (2021). Internalisasi Nilai-nilai Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran Fikih pada MTs DDI Kaballangang Kabupaten Pinrang. Al-Musannif, 3(1), 1–14.