Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya)
DOI:
https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.55Keywords:
Disability, Disabled, Islamic Education, Educational ResponsibilitiesAbstract
This study aims to analyze concept, the responsibility of Islamic education to children with special needs and its implementation strategy. This research uses library research method. Data analysis was carried out using content analysis, where each finding from the literature search was analyzed in depth to obtain uniqueness. The results of this study indicate that children with special needs should receive special attention so that they can be equal and do not feel different from other normal children. The responsibilities of Islamic education for children with special needs, namely; 1) active role of government. the government has provided, 2) strengthening the mental condition of parents, 3) adequate social support. Regarding the implementation of responsibilities, it is carried out by implementing learning strategies so that they can be optimized by making modifications (content, process, evaluation), functional, task analysis, individual learning, peer learning. In addition, inclusive education can also be carried out which provides opportunities for all students who have disabilities and have the potential for intelligence to participate in education in an educational environment together.
References
Ahmad, A.N. N. (2011). Pendidikan Agama Islam di Indonesia: Gagasan dan Realitas. Puslitbang dan diklat Kementerian Agama RI.
Amin, R. (2017). Titik Singgung Pendidikan Agama Islam dengan Paradigma Pendidikan Inklusi (Anak Berkebutuhan Khusus). Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 1(1), 1–22. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3032
Amor, A. M., Hagiwara, M., Shogren, K. A., Thompson, J. R., Verdugo, M. Á., Burke, K. M., & Aguayo, V. (2019). International perspectives and trends in research on inclusive education: a systematic review. International Journal of Inclusive Education, 23(12), 1277–1295. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1445304
Anwar, R. N., & Zaenullah, Z. (2020). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 8(1), 56–66. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD/article/view/6723
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah Inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 110–118. http://journal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/13530
de Bruin, K. (2019). The Impact of Inclusive Education Reforms on Students with Disability: an International Comparison. International Journal of Inclusive Education, 23(7–8), 811–826. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1623327
Dermawan, O. (2013). Strategi Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SLB. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 886–897. https://doi.org/10.15575/psy.v6i2.2206
Hanum, L. (2014). Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 217–236. https://doi.org/10.14421/jpai.2014.112-05
Hasbi, M., & Restuningsih, K. (2018). Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Inklusif. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 70 tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2017a). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 30 tahun 2017 tentang Pelibatan Keluarga pada Penyelenggaraan Pendidikan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemendikbud. (2017b). Petunjuk Teknis Pelibatan Orang Keluarga pada Penyelenggaraan Sekolah Luar Biasa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1), 50–18. https://doi.org/10.33367/psi.v3i1.502
Perdana, G. K. A., & Dewi, K. S. (2015). Kebahagiaan pada Ibu yang Memiliki Anak Difabel. Jurnal Empati, 4(4), 66–72. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/13554
Pratiwi, J. C. (2016). Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Ilmu Pendidikan, 1(2), 50–70. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pip/article/view/7725
Rachman, R. F. (2020). Kebijakan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus di Surabaya dalam Perspektif Islam. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(1), 125–143. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i01.518
Rani, K., & Jauhari, M. N. (2018). Keterlibatan orangtua dalam penanganan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 55–64. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1636
Sahara, S., Hardi, V. A., & Fauziddin, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hafalan Bacaan dan Gerakan Shalat dengan Media Audio Visual (Video) pada Anak Usia Dini di Desa Gerbang Sari, Kecamatan Tapung Hilir Kabupaten Kampar. Journal on Teacher Education, 2(1), 137–145.
Sheehy, N., Chapman, A. J., & Conroy, W. A. (2016). Biographical Dictionary of Psychology. Routledge.
Udhiyanasari, K. Y. (2019). Sikap Guru terhadap Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.584
Ulwan, A. N. (2017). Pedoman Pendidikan Anak dalam Islam. As-Syifa Semarang.
Wathoni, K. (2013). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 99–109. https://doi.org/10.21274/taalum.2013.1.1.99-109
Winarsih, Sri Jamals, Hendra Asiah, Anisa Idris, Ferial Hadipoetro Adnan, Evita Prasojo, B. (2013). Panduan Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus Bagi Pendamping (Orang Tua, Keluarga, dan Masyarakat). Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Republik Indonesia.
Yulisetyaningrum, Y., Masithoh, A. R., & Alfijannah, I. Z. (2018). Hubungan dukungan sosial dengan kemampuan sosialisasi anak autisme di Yayasan Pondok Pesantren ABK Al-Achsaniyyah Kudus tahun 2017. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 9(1), 44–50. http://dx.doi.org/10.26751/jikk.v9i1.399
Zein, A. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Tunarungu di SLB Abc Taman Pendidikan Islam Medan [Universitas Islam Negeri Sumatea Utara Medan]. http://repository.uinsu.ac.id/4145/
Zulaikhah, D., Sirojuddin, A., & Aprilianto, A. (2021). Analisis Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013 Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 54–71. https://doi.org/10.31538/tijie.v1i1.6