Perbedaan Kinerja Mengajar Guru Ditinjau dari Peringkat Akreditasi Lembaga (Studi Komparatif di MAN 1 dan MAN 2 Sungai Penuh

Authors

  • Ali Marzuki Zebua Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Oktavia Primanda Institut Agama Islam Negeri Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.53802/fitrah.v1i2.25

Keywords:

Accreditation, Teaching Performance, Institution

Abstract

This study aims to determine differences in teacher teaching performance in terms of institutional accreditation rankings, with a focus on the factors that influence it. This research was carried out at MAN 1 and MAN 2 Sungai Penuh. This research uses quantitative research methods based on comparative studies. The sample in this study amounted to 85 people (45 teachers MAN 1 and 30 teachers MAN 2) taken from the total population (all teachers MAN 1 and 2 Sungai Penuh) of 123 people. Data collection techniques using questionnaires and documentation studies. Questionnaires to measure differences in teacher teaching performance, and documentation to gain insight into teacher institutions and performance so far. Hypothesis testing and significance level using the independent comparison formula t-test for two-way test. The results showed that there was a significant difference between the teaching performance of teachers at MAN 1 Sungai Penuh and MAN 2 Sungai Penuh. This can be seen from the results of the t-test calculation results t count 2.771 while t table 1.993. The results also show that the institution's accreditation ranking has a linearity impact on improving teacher performance, the accreditation ranking will increase based on good teacher performance.

References

Adi, U. (2018). Hubungan Evaluasi Akreditasi dan Iklim Organisasi dengan Motivasi dan Kinerja Guru di Kecamatan Sintang. Jurnal Pekan: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 3(2), 146–159. https://doi.org/10.31932/jpk.v3i2.256

Ashari, M. Y., & Widiyaningsih, P. M. (2016). Hubungan Antara Hasil Penilaian Kinerja Guru dengan Kompetensi Guru PAI Tingkat SLTP/MTS di Pondok Pesantren Darul Ulum Jombang. Dirāsāt: Jurnal Manajemen & Pendidikan Islam, 2(1), 44–69.

Asopwan, D. (2019). Studi Tentang Akreditasi Dalam Meningkatkan Produktivitas Sekolah. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 2(2), 265–272. https://doi.org/10.20414/jpk.v14i2.701

Aulia Ar Rakhman Awaludin. (2017). Akreditasi Sekolah sebagai Suatu Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan di Indonesia. Jurnal SAP, 2(1), 12–21. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30998/sap.v2i1.1156

E. Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. PT Remaja Rosdakarya.

Faizah, U. (2019). Evaluasi Kinerja Pendidik Dan Tenaga Kependidikan dan Proses Pembelajaran Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(2), 44–54. http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v2i2.5151

Hadianti, A. N. (2020). Profil Lulusan Dan Kinerja Guru Berdasarkan Peringkat Akreditasi pada Lembaga PAUD di Kota Bandung Penelitian Deskriptif Analisis Terhadap Orangtua Siswa pada TK Terakreditasi Tahun Pelajaran 2019/2020 di Kota Bandung (p. 30). Universitas Pendidikan Indonesia. http://repository.upi.edu/52801/

Hayat, B. (2012). Kontribusi Islam terhadap Masa Depan Peradaban di Asia Tenggara. Miqot: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 36(1), 192–204. http://dx.doi.org/10.30821/miqot.v36i1.115

Karyanto, U. G., Arif Rahman, & Darwin, D. (2015). Implikasi Akreditasi Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Tata Kelola SMK Negeri 1 Oku. Jurnal Manajemen Pendidikan Indonesia, 7(2), 43–57.

Khoir, A. K. (2018). Peningkatan Kinerja Guru melalui Program Akreditasi Madrasah. Jurnal Penelitian Keislaman, 14(2), 162–175. https://doi.org/10.20414/jpk.v14i2.701

Kurniawan, D., & Karim, A. (2020). Hubungan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah, Kinerja Pendidik dan Tenaga Kependidikan Terhadap Status Akreditasi di Smk Negeri Se-Kota Jayapura. Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 30–39. https://doi.org/10.24252/idaarah.v4i1.10913

Laode Ismail Ahmad. (2017). Konsep Penilaian Kinerja Guru dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jurnal Idaarah, 1(1), 133–142. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i1.4133

Malik, A., & Dkk. (2020). Pedoman Akreditasi Sekolah/Madrasah. Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah.

Marjuki, M., Mardapi, D., & Kartowagiran, B. (2018). Pengembangan Model Akreditasi Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jurnal Penelitian dan Pendidikan, 22(1), 105–117. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/pep.v22i1.9860

Masnun, M. (2014). Strategi Peningkatan Kinerja Guru. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(2), 1–14. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v1i2.351

Nasruddin. (2012). Pengaruh status nilai akreditasi terhadap kinerja guru Madrasah Aliyah Muhammadiyah 08 Takerharjo Lamongan (p. 1). IAIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/10109/

NOVITA, S. (2020). Pengaruh Kualitas Guru dan Akreditasi Sekolah Terhadap Kepuasan Siswa Pada SMK Buddhi Tangerang (p. 1). Universitas Buddhi Dharma. repositori.buddhidharma.ac.id

Nujumuddin. (2019). Dampak Kebijakan Akreditasi terhadap Peningkatan Kinerja Guru Madrasah (Studi di MI Nurul Muhsinin Desa Batujai). Jurnal Penelitian Keislaman, 15(1), 1–13. https://doi.org/10.20414/jpk.v15i1.1106

Pramesti, D., & Muhyadi, M. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kinerja Guru SMA. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 5(1), 43–56. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v5i1.11854

Putri, A. D. K., & Imaniyati, N. (2017). Pengembangan Profesi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru (Professional Development of Teachers in Improving The Performance of Teacher). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 202–211. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8109

Sadtyadi, H., & Kartowagiran, B. (2014). Pengembangan instrumen penilaian kinerja guru sekolah dasar berbasis tugas pokok dan fungsi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 18(2), 290–304. https://doi.org/10.21831/pep.v18i2.2867

Siregar, A. (2018). Pengaruh Akreditasi Sekolah Dan Persepsi Guru Mengenai Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri 8 Medan TA 2017/2018 (p. 1). UNIMED. http://digilib.unimed.ac.id/33706/

Srinalia, S. (2015). Faktor-faktor Penyebab Rendahnya Kinerja Guru dan Korelasinya terhadap Pembinaan Siswa: Studi Kasus di SMAN 1 Darul Imarah Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 15(2), 193–207. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v15i2.580

Sumarto, S. (2018). Peran dan Kredibilitas Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah (BAN S/M) Mewujudkan Sekolah Efektif Melalui Manajemen Mutu. Jurnal Literasiologi, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v1i1.6

Supardi. (2016). Kinerja Guru. Rajawali Pers PT.RajaGrafindo Persada.

Susanto, H. (2012). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 197–212. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v2i2.1028

Suyono, & Hariyanto. (2012). Belajar dan Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya Offset.

Vinda Afrilia. (2014). Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Kedisiplinan Peserta Didik. Manajemen Pendidikan, 24(4), 315–324. http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/05/Jurnal-Manajemen-Pendidikan-volume-24-no.-4. page=53

Downloads

Published

2020-12-30