Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Melalui Metode Bercerita di Yayasan Pendidikan Al-Fazwa Islamic School

Authors

  • Latifah Hanum Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.53802/fitrah.v3i1.87

Keywords:

Islamic Education, Story Method, Preschool

Abstract

This study aims to analyze the application of the storytelling method, its success, and obstacles in instilling religious education in preschool-aged children at the Al-Fazwa Islamic School Education Foundation, Sidodadi Village. This research uses the classroom action research method which consists of two cycles. The results showed that the achievement of children's moral development and religious values ​​in the pre-cycle there were 6 children (40%) in the category of undeveloped abilities, and 3 children (20%) in the category of ability to begin to develop, and 6 children (40%) in the category of ability. develop as expected. In the first cycle, there were 3 (20%) in the category of undeveloped ability, 3 children (20%), in the category of ability to begin to develop, and 9 children (60%) in the category of ability to develop as expected. In cycle II, there were 3 children (20%) in the category of ability to begin to develop and 12 children (18%) in the category of developing as expected. The obstacles faced are the lack of teaching aid facilities, the low ability of teachers, the difficulty of packaging abstract material into concrete, and the lack of parental support.

References

Al-Munawar, S. A. H., Tambak, S., & Kalsum, U. (2003). Aktualisasi Nilai-Nilai Qu’rani dalam Sistem Pendidikan Islam. Ciputat Press.

Amalia, T. Z. (2015). Bercerita Sebagai Metode Mengajar Bagi Guru Raudlatul Athfal dalam Mengembangkan Kemampuan Dasar Bahasa Anak Usia Dini di Desa Ngembalrejo Bae, Kudus. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(2), 334–353. https://journal.iainkudus.ac.id/index.php/thufula/article/viewFile/4736/3062

Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-Nilai Moral dan Agama Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–31. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.28

Darmila, L. (2018). Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Perkembangan Kokakata Anak Usia 5-6 Tahun di RA Hajjah Siti Syarifah Kecamatan Medan Tembung. Jurnal Raudhah, 6(1), 1–8. http://dx.doi.org/10.30829/raudhah.v6i1.276

Drajat, D. (1993). Pendidikan Islam dalam Keluarga Sekolah (pp. 18–21). Cv. Rohana.

Elya, M. H., Nadiroh, N., & Nurani, Y. (2019). Pengaruh Metode Bercerita dan Gaya Belajar Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 302–315. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.326

Izzati, L., & Yulsyofriend, Y. (2020). Pengaruh Metode Bercerita dengan Boneka Tangan Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472–481. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i1.486

Junita, R. (2018). Peran Guru dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Agama Kepada Anak Usia 3-4 Tahun Melalui Metode Cerita Islami di RA plus Ja-Alhaq Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/2842/

Khairiyah, D. (2019). Penerapan Metode Bercerita dalam Mengembangkan Moral dan Agama Anak Usia Dini. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 7(2), 175–187. https://doi.org/10.24952/di.v7i2.2236

Limarga, D. M. (2017). Penerapan Metode Bercerita dengan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Empati Anak Usia Dini. Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 86–104. https://doi.org/10.22460/ts.v3i1p86-104.320

Makhmudah, S. (2020). Penanaman Nilai Keagamaan Anak Melalui Metode Bercerita. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 16–32. https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.9189

Marwan, M. (2021). Strategi Penerapan Metode Kisah dalam Membina Akhlak Anak di TPA Masjid An-Nur Kertosari Babadan Ponorogo (pp. 3–5). IAIN Ponorogo. http://etheses.iainponorogo.ac.id/16836/

Multahada, A. R. (2018). Keterampilan Menggunakan Metode Cerita dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di TPQ. Intizar, 24(2), 219–226. https://doi.org/10.19109/intizar.v24i2.2586

Novira, N., & Jaya, I. (2021). Analisis Metode Bercerita Menggunakan Boneka Tangan dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 tahun. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 84–91. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.247

Nurfalah, Y. (2018). Penanaman Nilai-Nilai Agama Islam Terhadap Anak Didik. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman, 29(1), 85–99. https://doi.org/10.33367/tribakti.v29i1.567

Nurjanah, A. P., & Anggraini, G. (2020). Metode Bercerita Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 1–7. https://doi.org/10.33369/jip.5.1.1-7

Nurtiani, A. T. (2017). Peran Guru dalam Pembentukan Akhlak Anak di Paud IT Sunnah Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.46244/buahhati.v4i1.551

Pewangi, M., & Nafsiyah, N. (2021). Penerapan Metode Kisah Islami dalam Menanamkan Nilai Akhlak Pada Anak Didik di SDN 352 Tobemba Kabupaten Luwu. Pilar, 12(1), 50–63. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/pilar/article/view/8515

Putri, H. (2018). Penggunaan Metode Cerita Untuk Mengembangkan Nilai Moral Anak TK/SD. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 87–95.

Ririhena, R. L. (2020). Guru sebagai Storyteller di Sekolah Dasar. Pedagogika: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 8(1), 63–72. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol8issue1page63-72

Rosita, M. (2016). Membentuk Karakter Siswa Melalui Metode Kisah Qurani. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 53–72. https://doi.org/10.24952/fitrah.v2i1.455

Safitri, L. N., & Aziz, H. (2019). Pengembangan nilai agama dan moral melalui metode bercerita pada anak. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 85–96. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-08

Sari, I. (2012). Peningkatan Nilai-Nilai Moral Anak Melalui Bercerita, Permainan Papan Magnet di Raudhatul Athfal Baburrahman Padang Pariaman. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(5). https://doi.org/10.24036/1697

Tambak, S. (2016). Metode bercerita dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 1–26. https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(1).614

Tanfidiyah, N., & Utama, F. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(3), 9–18. https://doi.org/10.14421/jga.2019.43-02

Ulum, B. (2020). Metode Kisah Pendidikan Anak Usia Dini dalam Hadits Nabi. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 202–221. https://doi.org/10.21274/taalum.2020.8.2.202-221

Wahyuni, S., & Purnama, S. (2020). Pengembangan Religiusitas melalui Metode Kisah Qur’ani di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 103. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.523

Wijaya, C., Lubis, R. R., Haidir, H., Suswanto, S., & Saputra, I. B. (2020). Program One Week One Story Berbasis Keislaman sebagai Bekal Keterampilan Abad 21 pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1544–1556. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.917

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Hanum, L. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Melalui Metode Bercerita di Yayasan Pendidikan Al-Fazwa Islamic School. Fitrah: Journal of Islamic Education, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.53802/fitrah.v3i1.87

Issue

Section

Articles