The Influence of Digital Literacy and Learning Media Utilization on Student Learning Motivation

Authors

  • Kholid Kholid Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i2.622

Keywords:

Digital Literacy, Learning Media, Learning Motivation

Abstract

This study investigates the effect of digital literacy and learning media utilization on student learning motivation at State Junior High School 01 Tanjungbumi Bangkalan Madura. The era of globalization emphasizes the need for education that involves digital literacy and utilization of learning media to improve the quality of student learning. Learning motivation, as the key to student success, is influenced by both factors. Digital literacy affects students' access to online learning resources and plays a role in improving their learning motivation. Learning media utilization involves technology in delivering information, creating a more engaging and interactive learning experience. In this study, digital literacy and learning media utilization are identified as factors that significantly influence students' learning motivation at State Junior High School 01 Tanjungbumi Bangkalan Madura. By identifying the influence of each factor, this study provides in-depth insight into the importance of integrating digital literacy and learning media to improve students' learning motivation in the digital era. This research has implications for increasing student learning motivation.

References

Adam, S. (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X SMA Ananda Batam. Jurnal Sistem Informasi Berbasis Komputer , 3(2), 78-90.

Akmal, DK, D. Darmawan., & A. Wardani. (2015). Manajemen Pendidikan . IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Al Hakim, YR, M. Hariani., D. Darmawan., R. Mardikaningsih., & Moch. Irfan. (2014). Pembelajaran Mahasiswa melalui Media Jejaring Sosial . Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia , 1(2), 109-124.

Darmawan, D., F. Issalillah., E. Retnowati., & DR Mataputun. (2021). Peranan Lingkungan Sekolah dan Kemampuan Komunikasi Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Simki Pedagogia , 4(1), 11-23.

Penjara, RL & A. Sitepu. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Baik Terhadap Nilai Pendidikan Karakter Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Kritikus Internasional Budapest dalam Linguistik dan Pendidikan (BirLE) , 3(4), 1696-1703.

Hikmah, NNU (2022). Strategi Guru IPS dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VIII di SMP An-Nur Bululawang . Disertasi Doktor, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Huda, M. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru dan Motivasi Belajar Siswa . Jurnal Penelitian , 11(2), 237-266.

Kajin, S. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Kognitif di MTsN Mojosari dan MTsN Sooko Mojokerto. Kemajuan: Jurnal Pelajaran Agama Islam , 2(1), 133-142.

Kurniawan, Y., AS Lee., RK Khayru., & M. Hariani.. (2022). Media Sosial, Dampaknya Terhadap Perilaku Belajar Siswa. Buletin Sains, Teknologi dan Masyarakat , 1(1), 15-21.

Kusumo, FA, B. Subali., & S. Sunarto. (2022). Analisis Literasi Digital Siswa dengan Media Microsoft E-Learning. Jurnal Pendidikan Dasar , 11(2), 165-177.

Liriwati, TA (2023). Revolusi Digital dan Merdeka Belajar: Meningkatkan Daya Saing Siswa di Era Teknologi. Jurnal Inovasi Dalam Pendidikan , 1(3), 221-231.

Magdalena, I., Shodikoh, AF, Pebrianti, AR, Jannah, AW, & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Edisi , 3(2), 312-325.

Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. Tadrib , 1(2), 204-222.

Masnawati, E. & Y. Kurniawan. (2023). Pemberdayaan Pikiran: Mengungkap Dampak Teknologi Informasi dan Integrasi Teknologi di Lingkungan Akademik terhadap Hasil Belajar. Jurnal Internasional Ilmu Pelayanan, Manajemen, Teknik, dan Teknologi , 3(1), 17–20.

Mendari, AS (2010). Aplikasi Teori Hierarki Kebutuhan Maslow dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Widya Warta , 34(1), 82-91.

Miller, JY (2021). Literasi Digital: Dampak Model Blended Learning Terhadap Motivasi dan Prestasi Siswa (Disertasi Doktoral, Gardner-Webb University).

Mufidah, LI (2019). Tantangan Profesionalisme Guru Pada Era Globalisasi. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi , 18(2), 175-186.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1-10.

Nahdi, DS & MG Jatisunda. (2020). Analisis Literasi Digital Calon Guru SD dalam Pembelajaran Berbasis Virtual Classroom di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cakrawala Pendas , 6(2), 116-123.

Purwanti, S., T. Palambeta., D. Darmawan., & S. Arifin. (2014). Hubungan Metode Pembelajaran dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan , 8(1), 37-46.

Saroinsong, B. & EA Sinambela. (2014). Uji Beda Hasil Belajar Siswa melalui Metode Pembelajaran Ceramah dan Metode Pembelajaran Simulasi. Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Indonesia , 1(1), 33-42.

Sudarsana, IK (2015). Peningkatan Mutu Pendidikan Luar Sekolah dalam Upaya Pembangunan Sumber Daya Manusia. Jurnal Penjaminan Mutu , 1(1), 1-14.

Suhardi, D. (2012). Peran SMP Berbasis Pesantren Sebagai Upaya Penanaman Pendidikan Karakter Kepada Generasi Bangsa. Jurnal Pendidikan Karakter , 3(3), 316-328.

Susanti, MD (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Anak TK. Jurnal Pendidikan Anak , 4(2), 646-650.

Tabuena, AC & J. Pentang. (2021). Motivasi Belajar dan Pemanfaatan Media Virtual dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Penelitian Ilmiah Terkini Asia-Afrika , 1, 65-75.

Widianti, H. (2021). Strategi Peningkatan Literasi Digital dalam Pembelajaran Matematika (Studi Kasus Peserta Didik SMAN 1 Tanjunganom Nganjuk). Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi , 20(01), 101-114.

Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran , 2(2), 213-224.

Wirdayani, A., S.Kune., & SF Shaleh. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Literasi Digital Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Glasser , 7(1), 133-142.

Wonggo, D. (2010). Tantangan Pendidikan Kejuruan dalam Era Perdagangan Bebas . Prosiding Aptekindo.

Yenni, Y. & R. Sukmawati. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Mahasiswa Berdasarkan Motivasi Belajar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika , 9(2), 251-262.

Yu, Z. (2022). Mempertahankan Peran Siswa, Literasi Digital, Prestasi Belajar, dan Motivasi dalam Lingkungan Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Keberlanjutan , 14(8), 4388.

Downloads

Published

2023-12-30