Implementasi Evaluasi Program Pendidikan Islam: Analisis Peran, Bentuk dan Kendala Kepala Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.53802/fitrah.v4i2.585Keywords:
Program Evaluation, Headma, Islamic EducationAbstract
Evaluation of the Islamic education program is the responsibility of the school principal, it aims to achieve the aspired educational goals. However, school principals often do not understand the role and forms of evaluation. This study aims to analyze the implementation of educational program evaluation at SD 92 Muara Kibul, focusing on three things, namely the role and constraints of school principals, as well as the form of program evaluation. The research method used is qualitative, with a narrative approach. Data collection used observation, interviews, and documentation studies. Data analysis through data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results revealed that the role of school principals in evaluating education programs is to design program evaluations, collect information from various sources, assess evaluation results, make improvements based on evaluation findings, involve teachers, students, and parents, build a positive attitude towards evaluation as a tool for improvement. The form of program assessment is divided into two, namely assessment according to standards and assessment based on Islamic programs. The obstacles faced are limited resources, time, lack of cooperation with external parties.
References
Abidin, Z., & Rahbini, M. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Jadwa: Jurnal Studi Islam, 2(1), 132–147. https://doi.org/10.38073/aljadwa.v2i1.924
Abidin, Z., & Wangsih, D. (2021). Implementasi Evaluasi Sistem Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 2(1), 121. https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v2i01.980
Ahmad, F., & Ubaidillah, M. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Profesionalitas Guru di SMP Plus Al-Mashduqiah Kraksan Probolinggo. Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 35–50. https://doi.org/10.38073/jimpi.v2i1.726
Amin, S. N. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Mutu Sumber Daya Pendidik di Sekolah. Intelegensia : Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 76–86. https://doi.org/10.34001/intelegensia.v9i1.2058
Andrianto. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Implementasi Manajemen Mutu Peserta Didik (SMK Darul Maghfiroh di Sinar Rejeki, Kecamatan Jati Agung, Kabupaten Lampung Selatan). Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 39–55. https://doi.org/10.54396/alfahim.v2i2.90
Anwar Edi Saputra, Khairul, S. N. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Halongonan Timur Kabupaten Padang Lawas Utara. Edu-Riligia: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 4(1). https://doi.org/10.47006/er.v4i1.8130
Ariani, M., Dacholfany, M. I., & Aminin, S. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Fungsi Lingkungan Sekolah Hijau di Taman Kanak-Kanak Pertiwi Banjarkertahayu. POACE: Jurnal Program Studi Adminitrasi Pendidikan, 2(1), 71–79. https://doi.org/10.24127/poace.v2i1.1226
Basuki, B. (2020). Evaluasi dan Supervisi Standar Kepala Sekolah dalam Peningkatan Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v1i2.166
Budiywono, E., & Najamuddin, M. N. (2022). Peran Manajerial Kepala Sekolah dalam Pengadaan Program Keahlian Siswa. Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran dan Pengembangan Pendidikan Islam, 3(1), 51–65. https://doi.org/10.30739/tarbiyatuna.v3i1.1678
Dirahman, F., Setiawan, F., & Iskandar, U. A. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Mengoptimalkan Tenaga Kependidikan. Al Wildan: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 114–125. https://doi.org/10.57146/alwildan.v1i3.707
Diyanto, D., Yuliejantiningsih, Y., & Murniati, N. A. N. (2018). Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Pendidikan Karakter di SMP PGRI Purwareja Klampok Kabupaten Banjarnegara. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 7(3). https://doi.org/10.26877/jmp.v7i3.3149
Eriyani, E., & Sutriyono, S. (2015). Evaluasi Implementasi Program Sekolah Dasar Standar Nasional (Sdsn) di Sekolah Dasar Negeri Kabupaten Temanggung. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2), 151. https://doi.org/10.24246/j.jk.2015.v2.i2.p151-161
Erlena, E. (2022). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Al Hadi, 2(2), 23. https://doi.org/10.31602/jmpd.v2i2.7340
Fakhri Syafrizal. (2016). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Manajemen Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan di SD Plus Islam Excelent Bukittinggi. Jurnal Manajemen Kependidikan Dan Supervisi Pendidikan, 1(2), 67.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penjaminan Mutu, 3(1), 31–42. http://dx.doi.org/10.25078/jpm.v3i1.90
Fitria, H., & Samsia, S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Program Sekolah Adiwiyata. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(1), 84. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3541
Guntur, G., Warsah, I., & Purnamasari, D. (2023). Peran Kepala Sekolah Didalam Lembaga Pendidikan Islam. Al-Riwayah : Jurnal Kependidikan, 15(1), 127–138. https://doi.org/10.47945/al-riwayah.v15i1.784
Hardiansyah, N. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Melaksanakan Supervisi Klinis di Sekolah Dasar Negeri 18 Guguk Kecamatan Koto VII Kabupaten Sijunjung. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam (MANAPI), 1(1), 13. https://doi.org/10.31958/manapi.v1i1.5994
Harwanti, W., Sudharto, S., & Roshayanti, F. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Penyelenggaraan Sekolah Yang Bermutu di SD Islam Ar Rahmah Suruh Kabupaten Semarang. Jurnal Manajemen Pendidikan (JMP), 8(3). https://doi.org/10.26877/jmp.v8i3.5396
Irawan, M. H., & Januarius, T. J. (2021). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah di Madarasah Aliyah Nurul Islam Kecamatan Pulau Panggung Kabupaten Tanggamus. JMPA (Jurnal Manajemen Pendidikan Al-Multazam), 3(1), 29. https://doi.org/10.54892/jmpa.v3i1.99
Kartika, K. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam Untuk Mengelola Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Pontianak tahun 2019/2020. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2). https://doi.org/10.29406/tbw.v6i2.2781
Lutfi, A. S., Sulistyorini, & Chotimah, C. (2023). Analisis Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. SKILLS : Jurnal Riset Dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 22–36. https://doi.org/10.47498/skills.v2i1.1517
Maulida, P., Ariyanto, S., & Zulkhairi, Z. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran di SMA Negeri 1 Syamtalira Bayu. Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 3(1), 66–85. https://doi.org/10.47766/idarah.v3i1.613
Muflihin, M. H. (2018). Memaksimalkan Kembali Peran Kepala Sekolah sebagai Supervisor Pendidikan. Edukasia Islamika, 249. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1691
Muhaimin, S. dan S. L. P. (2009). Manajemen Pendidikan.
Prasetyo, E. (2019). Evaluasi Peran Pendidikan Kewirausahaan Pada Sekolah Menengah Kejuruan. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 17(2), 172. https://doi.org/10.31571/edukasi.v17i2.1238
Prasetyo, L. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Islam Terpadu Cahaya Hati Sawangan. Rayah Al-Islam, 7(3), 1292–1302. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.828
Pratiwi, L. A. Y. (2021). Implementasi Program Gerakan Sekolah Menyenangkan (GSM) Dalam Mengatasi Bullying Di SMPN 2 Sleman. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 9(2), 159–166. https://doi.org/10.21831/sakp.v9i2.17045
Sugono, D. (2008). Kamus Bahasa Indonesia (Vol. 4, Issue 1). Pusat Bahasa.
Suroya, A. E. I. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Kompetensi Pedagogik Guru. Khazanah Pendidikan Islam, 1(1), 22–32. https://doi.org/10.15575/kp.v1i1.7137
Warman, Labulan, P. M., & Ulfah, J. (2021). Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum Jaringan Sekolah Islam Terpadu. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 134–141. https://doi.org/10.24903/pm.v6i2.884