Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya)

Authors

  • Pristian Hadi Putra Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Indah Herningrum Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Muhammad Alfian Institut Agama Islam Negeri Kerinci

DOI:

https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.55

Keywords:

Disability, Disabled, Islamic Education, Educational Responsibilities

Abstract

This study aims to analyze concept, the responsibility of Islamic education to children with special needs and its implementation strategy. This research uses library research method. Data analysis was carried out using content analysis, where each finding from the literature search was analyzed in depth to obtain uniqueness. The results of this study indicate that children with special needs should receive special attention so that they can be equal and do not feel different from other normal children. The responsibilities of Islamic education for children with special needs, namely; 1) active role of government. the government has provided, 2) strengthening the mental condition of parents, 3) adequate social support. Regarding the implementation of responsibilities, it is carried out by implementing learning strategies so that they can be optimized by making modifications (content, process, evaluation), functional, task analysis, individual learning, peer learning. In addition, inclusive education can also be carried out which provides opportunities for all students who have disabilities and have the potential for intelligence to participate in education in an educational environment together.

References

Ahmad, A.N. N. (2011). Pendidikan Agama Islam di Indonesia: Gagasan dan Realitas. Puslitbang dan diklat Kementerian Agama RI.

Amin, R. (2017). Titik Singgung Pendidikan Agama Islam dengan Paradigma Pendidikan Inklusi (Anak Berkebutuhan Khusus). Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 1(1), 1–22. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3032

Amor, A. M., Hagiwara, M., Shogren, K. A., Thompson, J. R., Verdugo, M. Á., Burke, K. M., & Aguayo, V. (2019). International perspectives and trends in research on inclusive education: a systematic review. International Journal of Inclusive Education, 23(12), 1277–1295. https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1445304

Anwar, R. N., & Zaenullah, Z. (2020). Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 8(1), 56–66. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/JPAUD/article/view/6723

Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan sekolah Inklusi di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 110–118. http://journal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/13530

de Bruin, K. (2019). The Impact of Inclusive Education Reforms on Students with Disability: an International Comparison. International Journal of Inclusive Education, 23(7–8), 811–826. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1623327

Dermawan, O. (2013). Strategi Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SLB. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 886–897. https://doi.org/10.15575/psy.v6i2.2206

Hanum, L. (2014). Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(2), 217–236. https://doi.org/10.14421/jpai.2014.112-05

Hasbi, M., & Restuningsih, K. (2018). Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Inklusif. Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 70 tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2017a). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 30 tahun 2017 tentang Pelibatan Keluarga pada Penyelenggaraan Pendidikan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemendikbud. (2017b). Petunjuk Teknis Pelibatan Orang Keluarga pada Penyelenggaraan Sekolah Luar Biasa. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Maftuhin, M., & Fuad, A. J. (2018). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1), 50–18. https://doi.org/10.33367/psi.v3i1.502

Perdana, G. K. A., & Dewi, K. S. (2015). Kebahagiaan pada Ibu yang Memiliki Anak Difabel. Jurnal Empati, 4(4), 66–72. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/13554

Pratiwi, J. C. (2016). Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Ilmu Pendidikan, 1(2), 50–70. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pip/article/view/7725

Rachman, R. F. (2020). Kebijakan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus di Surabaya dalam Perspektif Islam. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(1), 125–143. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v3i01.518

Rani, K., & Jauhari, M. N. (2018). Keterlibatan orangtua dalam penanganan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 55–64. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1636

Sahara, S., Hardi, V. A., & Fauziddin, M. (2020). Upaya Meningkatkan Hafalan Bacaan dan Gerakan Shalat dengan Media Audio Visual (Video) pada Anak Usia Dini di Desa Gerbang Sari, Kecamatan Tapung Hilir Kabupaten Kampar. Journal on Teacher Education, 2(1), 137–145.

Sheehy, N., Chapman, A. J., & Conroy, W. A. (2016). Biographical Dictionary of Psychology. Routledge.

Udhiyanasari, K. Y. (2019). Sikap Guru terhadap Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.584

Ulwan, A. N. (2017). Pedoman Pendidikan Anak dalam Islam. As-Syifa Semarang.

Wathoni, K. (2013). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 99–109. https://doi.org/10.21274/taalum.2013.1.1.99-109

Winarsih, Sri Jamals, Hendra Asiah, Anisa Idris, Ferial Hadipoetro Adnan, Evita Prasojo, B. (2013). Panduan Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus Bagi Pendamping (Orang Tua, Keluarga, dan Masyarakat). Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Republik Indonesia.

Yulisetyaningrum, Y., Masithoh, A. R., & Alfijannah, I. Z. (2018). Hubungan dukungan sosial dengan kemampuan sosialisasi anak autisme di Yayasan Pondok Pesantren ABK Al-Achsaniyyah Kudus tahun 2017. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 9(1), 44–50. http://dx.doi.org/10.26751/jikk.v9i1.399

Zein, A. (2018). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Tunarungu di SLB Abc Taman Pendidikan Islam Medan [Universitas Islam Negeri Sumatea Utara Medan]. http://repository.uinsu.ac.id/4145/

Zulaikhah, D., Sirojuddin, A., & Aprilianto, A. (2021). Analisis Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2013 Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 1(1), 54–71. https://doi.org/10.31538/tijie.v1i1.6

Published

2021-09-19

How to Cite

Putra, P. H., Herningrum, I., & Alfian, M. (2021). Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1), 80-95. https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.55

Issue

Section

Articles